Tips voor ouders: grote en kleine beweegmomentjes!

Beste ouders,

We zitten allemaal binnen.... Maar dat wil niet zeggen dat we stil moeten zitten!
Bij mooi weer mogen we gerust ravotten in de tuin en is dit zelfs aangeraden.

Voor wie niet weet welke beweegmomentjes in te lassen, 
help ik graag even met onderstaande ideetjes:

    • IDEETJES VOOR BINNEN BIJ SLECHT WEER 



Of... zet een muziekje op en DANS!


    • IDEETJES VOOR BUITEN BIJ GOED WEER 
1. Balspelen:

Met voetballen binnen spelen is altijd riskant... 
Daarom zou ik dit idee buiten uitvoeren. 
Teken met stoepkrijt een doolhof op de grond
en aat de kinderen de bal erdoor rollen. 
Maar maak een opbouwende moeilijkheidsgraad:
      • Voer het parcours gehurkt uit en gebruik enkel je 2 handen
      • Probeer het parcours af te leggen door maar 1 hand te gebruiken.
      • Probeer het met je voeten. Lukt dit?
      • En hoe vlot lukt het met maar 1 voet?

2. Werpspelen:
Neem de wasmand of andere mand mee naar buiten en laat de kleuters er ballen in werpen. Dit zorgt voor oog-handcoördinatie 

3. Stoepkrijt - hinkelpad:
Laat de kleuters tekenen met stoepkrijt, of teken een hinkelpad voor hen! En hé.... Doe gerust mee!



4. Tuinieren:
Ideaal moment om te tuinieren: zoek in het tuinhuis of in de berging of je nog een beetje potgrond, kweekpotjes en zaadjes hebt. Tuinkers laat zich heel makkelijk zaaien. Of neem de spade en begin te spitten. Laat je kleine ukkepuk vooral meegenieten van de extra vitamine D en het contact met de natuur! Heb je geen plaats in de tuin om te zaaien of geen materiaal, haal dan de natuur in huis door een wandeling te maken en bloemen onderweg te plukken. Zo heb je een waaier aan kleuren en een mooi bermboeket gemaakt!






Om de FIJNE MOTORIEK te bevorderen raad ik andere spelletjes en eenvoudige activiteiten aan:
  • TEKENEN: In de klas maken we minstens 1x per maand op een groot A3 blad een tekening van een mannetje. Vooraf aan deze activiteit staat een tactiele activiteit om eerst onze lichaamsdelen aan te voelen: we staan in de douche, en de druppels rollen over ons hele lichaam, van op ons hoofd naar onze tenen. Benoem en betast alle grote lichaamsdelen bij jezelf en laat de kleuter meedoen.

    Nadien geef ik de kleuters aan tafel een blad en potloden en geef de instructie: teken een mannetje. Ik help niet bij het tekenproces, dit komt volledig uit zichzelf.

    Breek de tekening niet af als je er geen mannetje in herkent. Maar vraag wel naar wat ze getekend hebben. Zo geven de kleuters een betekenis aan hun tekening.

    Het voordeel van iedere maand minstens 1x te tekenen en deze tekeningen te bundelen is dat je een mooie evolutie ziet doorheen de tekeningen. Maak gerust thuis een tekening om de lege plaats in ons boekje op te vullen. In de klas steek ik bij ieder boekje voor de maand maart een zwarte pagina. Ik hoop alvast dat we voor april een mooie tekening in de klas kunnen maken. 
Bij het tekenen is het ook belangrijk dat er een juiste pengreep is:
 

TIP: stuur een mooie tekening naar oma en opa?
Ze zullen er vast blij mee zijn 💓

  • PLASTICINE: Plasticine is heel goed voor de fijnere motoriek. Laat de kleuters experimenteren. Wanneer ze uitgespeeld zijn kan je altijd plasticineplaten, uitdagingen of extra attributen voorzien om het spel boeiend te houden: maak broodjes voor in de bakkerij, rol 'paaseitjes', ...  In de klas gebruik ik graag plasticine platen om de activiteit extra te stimuleren. Voorbeelden van zo'n plasticineplaten vind je hier: https://nl.pinterest.com/joycevervaene/plasticine-platen/
  • PUZZELEN: op de tablet vergt het een lage inspanning om te puzzelen, maar in het echt moet je voldoende geconcentreerd en ontspannen zijn om de puzzels mooi in elkaar te doen passen. Puzzels zijn dus goed om rustig te werken en je bent bezig met de ruimtelijke ontwikkeling. Win-win, dus!
  • SCHEUREN: in de klas heb ik steeds een boek kladpapier ter beschikking staan waar de kleuters zich op mogen uitleven naar eigen keuze: scheuren, knippen, krabbelen.
    De voorloper om goed te kunnen knippen is sterkte in de vingers opbouwen en ze afzonderlijk fijn kunnen bewegen door goed te scheuren. Scheuren is immers een techniek. Je plaatst je wijsvingers en duimen dicht bij elkaar. Nadien scheur je het papier door met je handen elk een andere kant op te gaan. 

    Scheuren is namelijk niet hetzelfde als trekken:
    FOUT handen zijn te ver uit elkaar ( = trekken)

JUIST handen dicht bij elkaar en verschillende kant op ( = scheuren)


  • KNIPPEN: als het scheuren helemaal onder de knie is en geen uitdaging meer vormt, kan je een stapje hoger gaan en beginnen knippen. Een kinderschaar + goede houding is daarvoor essentieel. Ik kan het niet beter uitleggen dan juf Bianca, dus neem vooral een kijkje op haar website: https://jufbianca.nl/2012/10/fijne-motoriek-knippen/
    Kijk goed naar de foto's, dit is de juiste kniphouding. Veel kleuters hebben de neiging om de schaar omgekeerd vast te houden (duim omlaag). Een goede hantering wil zeggen dat de duim wel degelijk bovenaan staat. In de klas zet ik meestal de stoelen aan de kant, zodat de kleuters plaats genoeg hebben om te bewegen. De elleboog gaat meestal ook ver van het lichaam vandaan. Dat de mond mee open en toe gaat tijdens het knippen wil zeggen dat er een hoge concentratie aanwezig is en kan geen kwaad! ☺

    Hou ook bij het knippen rekening met een opbouwende moeilijkheidsgraad:
      • knippen in een rolletje boetseerklei/plasticine
      • vrij knippen in papier (zonder kniplijnen), 'happen' in de bladrand
      • doorknippen in papier (zonder kniplijnen)
      • Knippen op eenvoudige lijnen
      • Bij wie het knippen zeer vlot gaat, raad ik aan eens te gaan kijken op Smartschool, bij de documenten staan knipoefeningen om op een lijn te knippen.

        TIP: wie vrij knipt kan er een nuttige activiteit aan koppelen: laat de kleuters de losse papiersnippers kleven in een tekening van een hartje. Stuur dit naar oma en opa! Ze zullen er vast blij mee zijn! 💓




Veel beweeg- en spelplezier!
En blijf veilig in uw kot of in uw tuin

Liefs,
Juf Kimberly


Reacties

Populaire posts van deze blog

Thema: De kip en het ei! Pasen

Thema: Gekke schoenen!

Thema: Ballen en ballonnen