Thema: De bakker πŸ‘¨‍🍳🍞πŸ₯–πŸ₯

 We vliegen er in met thema 'De bakker'. Om te kijken wie er al iets over kent, maken we opnieuw een brainstorm.


We maken het meteen ook zichtbaar in de klas: in de keukenhoek/winkel staan broodmix zakken (gevuld met krantenpapier) en keukenschorten! 
Ook ander bakmateriaal wordt toegevoegd: broodjes, gebak, deegrol, ....














Aan tafel spelen we spelletjes waar we koekjes, peperkoeken mannetjes, kunnen sorteren op groot en klein. 







Ook puzzels, duopuzzels, schaduwpuzzels en een memory staan op tafel. En Jaques! Jaques is hongerig. We geven hem eten met pomponnetjes op lepels!





















We spelen een sorteerspel over grote en kleine broden. 










We laten de bakker in ons los en steken letterlijk de handen uit de mouwen! We versieren taarten met plasticine.















Aan de knutseltafel 'beleggen' we boterhammen! We kiezen welk boterhammetje we het lekkerste zouden vinden en beleggen het met lekkers naar keuze!






We maken een grafiek. Voor iedereen is er een blokje. We leggen ons blokje bij het lekkerst uitziend sneetje brood. Nadien tellen we de blokjes


We werken cupcakes af door ze te versieren. Om het moeilijker te maken gebruiken we pincetten om de pomponnetjes op de juiste plaats te leggen!

🧁🧁🧁





Om ons thema leuk af te sluiten, gaan we op vrijdag donuts bakken! We maken een aftelkalender om dit visueel voor te stellen. Elke dag kleuren we een donut.  


We maken het rustig in de klas.... We geven elkaar een massage! Zachtjes kneden zoals de bakkers dat doen! 



We sorteren croissants! 
Groot - middelgroot - klein! πŸ₯




We maken van witte boterhammen een rozijnenbrood door zwarte stroken te scheuren in kleine stukjes. 
Dit zijn de rozijnen die we nadien opplakken! 







Woordenschat in thema... Dat doen we met de vertelschort! We bekijken en benoemen de prent. Dan zoeken we dezelfde kaartjes bij elkaar! 







Het dubbele kaartje van brood ontbreekt...  Dan gaan we een kaartje maken aan de tekentafel! 🍞



In de zandkuipjes maken we 'zandtaartjes'! 



Brood wordt ook gesneden. Aan het werk dan maar! We snijden het brood en doen de stukjes in de broodzak! 









De dag is aangebroken! Vandaag gaan we aan de slag en gaan we donuts maken!
🍩🍩🍩🍩🍩


Jules heeft boodschappen gedaan... Wat heeft hij allemaal meegebracht? 



Bakken betekent ook... 
De potten en lepels aflikken! 
πŸ˜‹



De kleuters mogen hun eigen donut versieren! 
En smakelijk opeten, natuurlijk! 🍩



























Dat smaakte! πŸ˜‹πŸ©






Voor wie deze donuts thuis ook wil maken: 





Op woensdag werken juf ValΓ©rie en ik met wisselgroepjes! Dat wil zeggen dat we tijdens het spelen van klasje wisselen! 

Onze kindjes gingen dus spelen bij juf ValΓ©rie, 
haar blog vind je hier: 

En dit is wat de kapoenen van juf ValΓ©rie deden: 











Reacties

  1. Wij zijn wel benieuwd naar het recept van die donuts!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het recept staat vermeld in het blogbericht! 😁
      Laat het smaken

      Verwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

Thema: De kip en het ei! Pasen

Thema: Gekke schoenen!

Thema: Ballen en ballonnen